Ethnography and communication: the Audiovisual Ethnographic Archive project of the University of Chile

Mauricio Pineda Pertier
Published: Jun 1, 2012


Section : Artículos

Main Article Content

Main Article Content

Abstract

This article considers audiovisual ethnography as a communication process, and takes the Audiovisual Ethnographic Archive of Universidad de Chile and its experience in the development of audiovisual ethnographies during the past eight years as a case of analysis. Beyond its use as a data recording technique, the construction and dissemination of messages with social content based on the aforementioned data records constitute a complex praxis of communication production that leads us to critically review the traditional conceptualization of the concept of communication. This work discusses these models, setting forth alternatives from an applied ethno-political perspective in local development contexts.

Keywords:
Ethnography communication media development

Metrícas

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Pineda Pertier, M. (2012). Ethnography and communication: the Audiovisual Ethnographic Archive project of the University of Chile. Revista Pueblos Y Fronteras Digital, 7(13), 147–177. https://doi.org/10.22201/cimsur.18704115e.2012.13.113

Barranquero, Alejandro, 2007, «Concepto, instrumentos y desafíos de la edu-comunicación para el cambio social», en Comunicar, v. XV, n. 29, pp. 115-120.

Bartolomé, Miguel Alberto, 2003, «En defensa de la etnografía. El papel contemporáneo de la investigación intercultural», en Revista de Antropología Social, n. 12, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, pp.199-222.

Bourdieu, Pierre, 1997, Sobre la televisión, Anagrama, Barcelona.

Calvelo, Manuel, 2006, Manual de producción pedagógica audiovisual. Santiago de Chile, Instituto de Comunicación e Imagen, Universidad de Chile. Documento inédito.

Calvelo, Manuel, 2003, Comunicación para el cambio social. Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación, Oficina Regional FAO para América Latina y el Caribe.

Cardoso de Oliveira, Roberto, 1994, «O movimento dos conceitos na antropologia», en Revista de Antropología, n. 36, FELCH, Universidade de Sao Paulo, pp. 13-31.

Colombres, Adolfo, 2005a, «El cine y los medios audiovisuales como soporte de una nueva oralidad de los pueblos indígenas», en Cine, antropología y colonialismo, compilado por Colombres, Adolfo, Del Sol, Buenos Aires, pp. 191-203.

Colombres, Adolfo, 2005b, «Prólogo», en Cine, antropología y colonialismo, compilado por Colombres, Adolfo, Del Sol, Buenos Aires, pp. 15-48.

Contreras, Rafael, Juan Pablo Donoso y Mauricio Pineda, 2005, «El video antropológico como herramienta para el endodesarrollo», en Revista Werken. Antropología, Arqueología e Historia, n. 6, Universidad Internacional Seek, Santiago de Chile, pp. 39-48.

Cruces, Fernando, 1998, «Problemas en torno a la restitución del patrimonio. Una visión desde la antropología», en Revista Alteridades, año 8 n. 16, julio-diciembre, UAM Iztapalapa, México. D. F., pp. 75-84.

Feldman Bianco, Bela, 2006, «(Re)Construindo a saudade portuguesa em vídeo: histórias orais, artefatos visuais e a traduçao de códigos culturais na pesquisa etnográfica», en Desafios da imagem: fotografía, iconografía e vídeo nas ciencias sociais, compilado por Feldman Bianco, Bela y Miriam Moreira Leite, Papirus, Sao Paulo, pp. 289-303.

Flores, Carlos, 2005, «Video indígena y antropología compartida: una experiencia colaborativa con videastas Maya-Q’eqchi’ de Guatemala», en Liminar. Estudios sociales y humanísticos, v. III n. 2, CESMECA, UNICACH, Tuxtla Gutiérrez, pp. 7-20.

Georgakas, Dan, UdayanGupta y JudyJanda, 2005, «Antropología visual. Entrevista a Jean Rouch», en Cine, antropología y colonialismo, compilado por Colombres, Adolfo, Del Sol, Buenos Aires, pp. 89-106.

Guarini, Carmen, 2005, «Cine antropológico: algunas reflexiones metodológicas», en Cine, antropología y colonialismo, compilado por Colombres, Adolfo, Del Sol, Buenos Aires, pp. 161-167.

Martin Barbero, Jesús y Germán Rey, 1999, Los ejercicios del ver. Hegemonía audiovisual y ficción televisiva, Gedisa, Barcelona.

Mirra, Miguel y Fernando Buen Abad, 2005, «Fundamentos éticos y políticos del documental social», en Cine, antropología y colonialismo, compilado por Colombres, Adolfo, Del Sol, Buenos Aires, pp. 73-86.

Pérez Ruiz, Maya, 1998, «Construcción e investigación del patrimonio cultural. Retos en los museos contemporáneos», en Revista Alteridades, año 8 n. 16, julio-diciembre, UAM Iztapalapa, México. D. F., pp. 95-113.

Pineda, Mauricio, 2010, «Gestión de patrimonio inmaterial y derechos de autor en Chile», en http://es.scribd.com/doc/44354712/Gestion-de-Patrimonio-Inmaterial-y-Derechosde-Autor-en-Chile [consulta: 20 de mayo de 2011].

Prelorán, Jorge, 1995, «Conceptos éticos y estéticos en el cine etnográfico», en Imagen y cultura. Perspectivas del cine etnográfico, compilado por Ardévol, Elisenda y Luís Pérez Tolón, Diputación Provincial de Granada, pp. 123-159.

Rouch, Jean, 2005, «¿El cine del futuro?» en Cine, antropología y colonialismo, compilado por Colombres, Adolfo, Del Sol, Buenos Aires, pp. 63-72.

Ruby, Jay, 1995, «Revelarse a sí mismo: reflexividad, antropología y cine», en Imagen y cultura. Perspectivas del cine etnográfico, compilado por Ardévol, Elisenda y Luís Pérez Tolón, Diputación Provincial de Granada, pp. 161-201.

Tilkin Gallois, Dominique, 2006, «Antropólogos namídia: comentários acerca de algunas experiencias de comunicaçao intercultural», en Desafios da imagem: Fotografía, iconografíaa e vídeo nas ciencias sociais, compilado por Feldman Bianco, Bela y Miriam Moreira Leite, Papirus, Sao Paulo, pp. 305-319.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.